”En död kanin kan inte attrahera någon”

Citat från en av Sveriges mest framstående varumärkesexperter och det syftar till Sveriges näst största stad, Västkustens hub, här finns mitt alma mater: Jag pratar naturligtvis om Göteborg. 

 

Photo by Jonas Jacobsson on Unsplash

Sanningen är att under mina 4,5 år i Göteborg så förändrades staden och det kan jag säga, utan att försköna eller svartmåla, för det är så. Det var så. Förändring är inte heller något som kommer över en dag… den smyger sig på och helt plötsligt befinner man sig ett halvt kvarter bort när någon drar av ett automatvapen vid Valand en alldeles vanlig vardagseftermiddag. Vad är det för reaktion man ska ha på det egentligen? Det blev så vanligt med bilbränder att media inte ens bemödade sig för att skriva om det – och hände det så var det mer för att en bil brann i en annan del av stan än vad som var vanligt. Och det är egentligen så konstigt: hur normaliserat sådant här blir och så snabbt det går.

När jag flyttade till Göteborg hade jag lite smått panik varje gång ett våldsbrott skedde inom kommunens gränser, eller nästan inom regionen. Men ha i åtanke att jag är född och uppvuxen i en liten stad i Dalarna där alla känner alla eller alla känner i alla fall till varandra. Så det tog mig ett tag att få grepp om anonymiseringen som både Göteborg och Stockholm innebär. Att allt som händer faktiskt inte kommer att påverka dig och jag tror också att det är därför det har dröjt så länge innan vi har börjat prata om de utmaningar och problem som Göteborg har. För de finns där. Det kan vi liksom inte trolla bort. Även om en del på Twitter har trollat dit och till mer problem än vad som egentligen är befogat. För helt ärligt: Är det mest relevant vart fotot på den brinnande bilen är tagen? Bilar brinner de facto i Göteborg och det kommer inte sluta för att Twitter-drevet är irriterade på att M i Göteborg använde en bild som är tagen i Kanada. Det gäller ju att fokusera på det viktiga i debatten?

År 2015, våren 2015, skrev jag och min vän vår kandidatuppsats på just temat city branding. Något som Göteborg har en tuff match med att kunna lyckas och kunna nå ut. Back in the days (valfritt hur långt ni vill gå tillbaka) så var staden på Västkusten synonymt med glada Lisebergskaniner, spårvagnar, goa gubbar och fotboll – där är vi inte alls idag. Tyvärr tänker associerar många Göteborg med kriminalitet och som rubriken säger: ”En död kanin kan inte attrahera någon”. Men som vuxna människor kan vi försöka bidra till att lösa problemen som Göteborg tampas med – inte rikta debatten mot småsaker som egentligen inte spelar någon roll.

Sedan igår har jag legat lågt på just Twitter – mest på grund utav att jag på riktigt blir så sjukt trött på människor som mer än gärna missförstår, smutskastar och svartmålar. Det är helt individuellt att tycka att Göteborgsmoderaternas kampanjfilm är bra eller dålig, själv tycker jag att approachen till att ”allt var bättre förr” inte är helt sanningsenlig för jag tror på en hoppfull framtid för Sverige och då är jag övertygad om att man inte krampaktigt kan hålla fast vid gamla sanningar. Men det är så onödigt att vrida något som är ett riktigt problem till vilken bildbank man har använt. Skäms.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud